Banden Wielen Service Nieuws Route

Balanceren met laterale kracht variatie (LKV)*

Balanceren dient springen en schudden (‘shimmyen’) van autowielen te voorkomen. Blijft het stuur toch trillen of trekken dan biedt alleen de specialist in het bezit van een professioneel
trillingscontrolesysteem, de Hunter GSP9700 met krachtvariatiemeting uitkomst.

Onbalans veroorzaakt trillingen. Maar niet elke trilling is het gevolg van onbalans. Trillingen, die niets te maken hebben
met slecht balanceren, kunnen bijvoorbeeld optreden door:
- Centreerfouten bij het opspannen op het balanceerapparaat
of slechte wielcentrering op de auto.
- Foutieve montage zodat de hiel van de band niet goed
aansluit op de velgrand.
- Productietoleranties in wielen en banden (ovaliteit, zijslag).
- Niet homogene structuur van banden (concentratie van
materiaal waar begin en eind van een koordlaag elkaar
raken, harde of zachte plekken in het rubber).

*(LKV) meting voorkomt bandengerelateerde problemen waardoor een voertuig naar links of rechts trekt.

Hoge eisen
Moderne auto’s zijn minder vergevingsgezind voor onvolkomenheden in een wiel/band-combinatie dan hun voorgangers. Lichte metaallegeringen verdringen staal als onderstelconstructiemateriaal. Ze bezitten weinig zelfdempend vermogen, waardoor zelfs kleine vibraties het stuur bereiken.
Voor de bandenspecialist vormt het gebruik van topkwaliteit bandenapparatuur door getrainde en gemotiveerde medewerkers een basisvoorwaarde voor ‘t veilig en comfortabel laten rijden van klantenauto’s.

Omgaan met ovaal
Perfectie bestaat niet in de techniek. Geen enkel wiel noch band is volkomen rond. Door kleine afwijkingen van de absolute rondheid van band en wiel te ‘matchen’, bijvoorbeeld het hoogste punt van het wiel plaatsen onder het laagste punt van de band, ontstaat de beste benadering van de ideale band/wielcombinatie.

Aan de rol
Mensink Banden en Wielen gebruikt de Hunter GSP9700 om hoogte- en zijslag van band en wiel (tegelijk) te meten. Automatisch wordt aangegeven of de slag band- danwel wielgerelateerd is. De unieke machine bestaat uit een topklasse wielbalancer waaraan een aandrukrol en een wielslagsensor zijn toegevoegd. Op de rol kan tot bijna 700 kg ‘wieldruk’ worden gezet voor het natuurgetrouw nabootsen van rijden op de weg. De rol meet zowel links-rechts (zijslag) als op-neer (hoogteslag) tot op 0,05 mm nauwkeurig.

Krachtvariatie
De mogelijkheid om stijfheidsverschillen in een band te detecteren maakt de Hunter GSP9700 tot een echt trillingscontrolecentrum. Optimalisatie vindt plaats door het punt waar de wangen en het loopvlak van de band onder belasting het minst doorbuigen te plaatsen daar waar het wiel de kleinste diameter kent. Tot voor kort was een dergelijke radiale wegkrachtvariatiemeting exclusief voorbehouden aan autofabrikanten.

Uitlijnen
Balanceren hoort bij uitlijnen. Zo wordt trekken in het stuur vaak als uitlijnprobleem gezien, terwijl het een fout in de band betreft. Speciale StraightTrak-software stelt de Hunter GSP9700 in staat te constateren of een band/wiel-combinatie, draaiend onder praktijkomstandigheden, uit zichzelf van de rechte lijn wil afwijken en, zo ja, waarheen en hoe sterk. Tot slot geeft de machine aan welk wiel waar onder het voertuig dient te worden gemonteerd om het geheel strak op koers te houden.