Sportwagens worden in het algemeen mooi en sexy gevonden. Ontwerpers in opleiding leren al gauw het achterliggende foefje: beperk de hoogte van het voertuig tot driemaal de wieldiameter. Lichtmetalen wielen bieden de individuele automobilist een buitenkans om zelf op de stoel van de designer plaats te nemen, een persoonlijke noot aan het vervoermiddel toe te voegen en de rijeigenschappen te verbeteren.
Grenzen aan groei
Twee dingen zijn bij ombouwoperaties in ieder geval van belang:
1. het verschil in afrolomtrek van de oude en nieuwe band dient beperkt te blijven tot 2%. Anders wordt de afwijking van de snelheidsmeter/kilometerteller te groot en kan de werking van het anti-blokkeerremsysteem worden beïnvloed.
2. de ruimte in de wielkasten dient de bandverbreding toe te laten. Uiteraard mogen banden nooit in aanraking komen met spatbordranden en niet buiten de carrosserie uitsteken. Evenmin is het toelaatbaar dat sturen tot contact leidt tussen de band of het wiel en een deel van de wielophanging, remslang, binnenscherm, enzovoort.
Met andere woorden: upsizing is werk voor de vakman.